I'd like to welcome you to my blog, posts represents my ideas or news I have covered myself, posts are written in arabic and English depending on the target group whom I'm addressing with the articles, but I have enabled a tool that helps translate articles so anyone can read any article in his mother language.
Feel free to leave me comments here or a reply on twitter if you aren't able to post here.
Hope you like what I write.

Saturday, December 8, 2012

العبثية مالية الدنيا يا فوزية




خرج علينا الدكتور محمد مرسي مبارك بالاعلان الدستوري الخارق الذي لا يمكنني ان اشك "قيد انملة" في نوايا سيادة الرئيس من اصداره، والا تلقيت لكمة عن يميني او خرطوش عن شمالي.
انقسم الشارع المصري بين مؤيد للقرارات "الثورية" وماعرض يرى في هذه القرارات وأد لكل ما مثلته الثورة واحياء لكل ما قامت ضده ولكن بشكل ابشع. فكأن مبارك خرج من طرة اكثر شباباً وبذقن وبكاريزما أقل وبجماعة اسلامية.
انا الصراحة من الفريق الاول...لاني مقتنع ان فيه واحد بعد اما هيبقى الكل في الكل هيتنازل كده...الخوف بس انه مش هيلتزم بمعاده...مش شكاً فيه لا سمح الله..لا وابداً ولع وتؤ ولجلج..انما المصريين فيهم جين عدم الالتزام بالمواعيد وده واضح في ميعاد الرئيس مع المعارضة...تعالولي الساعة ١٢ او ١٢ ونص كده..على الضهر كده...
اصلا مش مرسي بس اللي عنده مشكلة في المواعيد..ده مصر كلها عندها مشكلة في المواعيد..المجلس العسكري يا مؤمن مش قالك هنقعد ٦ شهور بس؟ ويادوب غير هدومه ولبس الجزمة واتشيك وجه ينزل حسب معاده كان واخد سنتين بالتمام والكمال.
بلاش يا سيدي، مجلس قيادة الثورة مش قالك في ١٩٥١ انه هيدي السلطة للمدنيين؟و اهه في المواصلات وكده قعد ٦٠ سنة حكم عسكري.
وانا طبعاً لا اشك ان مرسي هيستخدم سلطته الجبارة دي استخدام سيئ لا سمح الله...لجلج ايضاً.
الراجل سايب المحلة مستقلة...المحلة اللي جنبنا في طنطا دي..آه..استقلت وبقيت عشان اروح لازم آخد تأشيرة من السفارة في طنطا الاول بس الحمد لله الموضوع مش ازمة لان وزير الصحة هناك دفعتي في طب الحمد لله يا رب.
واهه،الراجل سايب المحلاوية يعملوا اللي هم عازينه، بذمتك يا راجل يا مؤمن ، مش قصدي ابداً تريقة زي خالد عبد الله، شفت ديموقراطية اكتر من كده؟عمرك في حياتك شفت رئيس دولة ديموقراطي اكتر من كده؟سايب مدن في بلده تستقل من كتر اما اتخنقت منه؟
وسيبك من حكاية ان محمود سعد اتشد على النيابة عشان انتقد مرسي والقانون المستخدم ضده من ايام الملك فؤاد وعقوبته من سنة ل٣سنين سجن وان القانون حاجة عاملة زي اهانة الذات الملكية او الرئاسية كده.
الراجل ديموقراطي ولا شك...مش مصدق؟ اجيبلك دليل يخرم عينك يا علماني يا كافر يا زنديق يا آكل الجبنة النستو وسافف الفول الامريكانا يا وغد...
سيادة الرئيس لما كان قاعد مع القضاة من المحكمة الدستورية مش سابهم نص ساعة ورجعلهم بقرارات وآراء مختلفة عما كان قبل اما يسيبهم النصاية دي؟ تفتكر عمل ايه؟ استشار المرشد واهل بيته...ديموقراطية دي ولا مش ديموقراطية يا متعلمين يا بتوع المدارس؟ استشار حد ولا لأ؟ مبارك كان بيعمل كده؟ ابداً...لا ولع ولجلج، كان بيخلي رأيه من دماغه هو و بس وكان عنيد كمان...انما مرسي...الرئيس اللي زي البلسم تحطه على الجرح يطيب...كان متفق مع القضاة على حاجة وخد رأي المرشد...الراجل اقنعه بوجهة نظر تانية قام مغير رأيه مفيش كلام.
وكمان الراجل بيؤمن بتداول السلطات..اقولك ازاي...مش ساب رئيس الوزراء يكمل الحوار مع القوى السياسية المعارضة اللي كانت مكونة من حزب الحرية والعدالة وكام حزب تاني؟ساب حد ينوب عنه يا جماعة بعد نص ساعة من الاجتماع...مبارك عملها؟ لا يا بابا، مبارك كان بيسيب ابنه ده ساب رئيس الوزراء يدير “القاعدة” في عز أزمة زي دي، ده واثق في قوة رئيس الوزراء انه هيخلص الازمة من غير تدخل منه.
هتقوللي طيب هو مش بيرجع في كلامه ليه رغم المعارضة اللي في الشارع...هقولك الناس دي كلها غلط انما الرئيس اللي معاه شرعية قرآنية ونبوية ده رأيه صح...ده وحي يا جماعة...
كفاية اوي انه قال لو ان الشعب المصري خرج ينادي برحيلي سارحل وقال قوموني ما اطعت الله فيكم...هتقولي ده عصى الله فينا لما عمل اعلان دستوري ديكتاتوري كده هقولك لا، طاعة الله من طاعة المرشد ومادام المرشد راضي يبقى هو كده ماشي صح...انت اللي عميل ومش عاجبك القرارات الثورية دي...
واحب اختم كلامي بعد اما اثبت ان الاعلان الدستوري ده كان لازم عشان المسار الثوري القويم وان مرسي ماكدبش في ولا حاجة قالها وانه كويس قوي وفي الديموقراطية قوي اوي اوي احب اسيبك تتفرج على الخطاب المؤثر الحقيقي للرئيس


No comments:

Post a Comment

please don't curse or use profanity. State your opinion without attacking others. If you couldn't comment send me a @ on twitter (but I prefer if you post a comment here). thanks